Dawna wieś sądecka

25 sie 2014
Magdalena Kroh
 

Dawne beskidzkie wsie z drewnianymi zagrodami rozłożonymi malowniczo wzdłuż rzek w dolinach bądź na stokach okalających wzgórz, z wystrzelającą w niebo wysoką wieżą kościoła lub cerkwi odeszły w przeszłość. Murowana i betonowa współczesność wyparła tradycję.

Życie wiejskie z ubiegłych wieków pozostało tylko w pamięci najstarszych ludzi, w zapiskach etnograficznych i w skansenach. W Nowym Sączu istnieje właśnie takie muzeum – Sądecki Park Etnograficzny. Na dwudziestu kilku hektarach rozłożyła się dawna wieś. Przeniesionych tu ponad siedemdziesiąt oryginalnych obiektów tradycyjnego budownictwa wiejskiego z Sądecczyzny. Chałupy, stajnie, stodoły, spichlerze, warsztaty rzemieślnicze usytuowane są zgodnie z zasadami niegdysiejszej zabudowy, otoczone zielenią, uzupełnione ogródkami czy warzywnikami oraz tzw. małą architekturą, czyli płotami, poidłami, ulami, kapliczkami i podobnymi detalami. W centrum stoi drewniany dwór szlachecki z XVII w., z parkiem i folwarkiem. Obiekty wyposażone są w dawne meble, sprzęty, naczynia, części ubioru, obrazy i inne tradycyjne przedmioty.

Na Sądecczyźnie – obok Polaków – zamieszkiwali dawniej Łemkowie, czyli górale rusińscy, wysiedleni w latach 40. XX w. (później część powróciła w rodzinne Beskidy), Cyganie Karpaccy, którzy osiedlali się na obrzeżach wsi od XVIII w., Niemcy, sprowadzeni w końcu XVIII w. przez władze austriackie (w większości wyjechali z wycofującą się armią w 1945 r.), oraz Żydzi, mieszkający licznie w całej Galicji, wymordowani w czasie wojny. Polska ludność była zróżnicowana etnicznie. Żyli tu Górale Sądeccy, kulturowo związani z całymi Karpatami, oraz Lachy Sądeckie Pogórzanie (zachodnia część), których kultura miała charakter przejściowy między góralszczyzną a kulturą ludności nizinnej południowej Małopolski.

Muzeum przedstawia obraz dziewiętnastowiecznej wsi sądeckiej, wszystkich grup ludnościowych, ówczesne życie gospodarcze, społeczne, a także duchowe. Równocześnie stara się odtworzyć specyficzną atmosferę prowincji galicyjskiej. Jedną z charakterystycznych jej cech, świadczących zarówno o żywej wierze mieszkańców wsi, jak i o ich zmyśle artystycznym, była wielka liczba różnorodnych krzyży przydrożnych i kapliczek. W skansenie stoją dwa krzyże drewniane oraz kamienny krzyż wschodniochrześcijański. Nad stawem jest murowana kapliczka domkowa, a kilka mniejszych w ogródkach i na ścianach domów.

Nad chłopską zabudową dominują trzy świątynie, piękne przykłady drewnianego budownictwa sakralnego zachodniej Małopolski, dokumentujące różnorodność religijną Sądecczyzny: kościół rzymskokatolicki, cerkiew greckokatolicka oraz zbór ewangelicki.

Rzymskokatolicki kościół pw. Świętych Piotra i Pawła z 1739 r. pochodzi z Łososiny Dolnej. Ma piękny kształt – wyraźnie wyodrębnione nawa i prezbiterium, ze stromymi, pokrytymi gontem dachami i okalającymi je niskimi podcieniami, tzw. sobotami. Wieża, z drugiej połowy XVIII w., przykryta jest baniastym hełmem, zwieńczona kutym krzyżem. We wnętrzu znajduje się pięć barokowych ołtarzy z XVIII i XIX w. z ciekawymi rzeźbami i obrazami, a część ścian i strop pokryte są polichromią. Dwa rokokowe konfesjonały z XVIII w. zdobione są malowidłami o tematyce spowiedzi. Na chórze można zobaczyć organy z początku XX w. o pięknym brzmieniu.

Do sądeckiego skansenu z Czarnego koło Gładyszowa przeniesiono też cerkiew greckokatolicką pw. św. Dymitra, wzniesioną około 1750 r. Jest typową drewnianą świątynią zachodniołemkowską, trójdzielną, a każdą część przykryto osobnym, rozbudowanym dachem z pięknym zwieńczeniem, razem tworzących charakterystyczny rytm wznoszących się wież.

Jak w każdej cerkwi, wewnątrz znajduje się ikonostas, oddzielający prezbiterium od nawy. Ma on charakter barokowo-rokokowy, został wyrzeźbiony w roku 1801, a odnowiony w 1895 r.; po wysiedleniu Łemków częściowo okradziony. Ikonostas składa się z czterech rzędów ikon ułożonych piętrowo: na dole przedstawienia Chrystusa, Maryi, patrona i szczególnie czczonego na Łemkowszczyźnie św. Mikołaja, wyżej tzw. prazdniki, czyli niewielkie ikony przedstawiające najważniejsze święta w roku liturgicznym, jeszcze wyżej rząd Deesis, czyli Apostołowie z Chrystusem – Wielkim Kapłanem pośrodku. Ikonostas zwieńczony jest krzyżem i medalionami z przedstawieniami proroków. Barokowo-rokokowe ołtarze – główny i boczny – pochodzą z XVIII w. Wnętrze cerkwi pokryte jest polichromią z lat 1893-1895; są to sceny ze Starego i Nowego Testamentu, niebo usiane gwiazdami oraz ozdoby roślinne.

Trzecia drewniana świątynia w sądeckim skansenie, protestancka, pochodzi ze Stadeł. Postawiona w niemieckiej wsi, jako zbór ewangelicki na przełomie XVIII i XIX w., służyła miejscowej społeczności do końca drugiej wojny światowej. W 1958 r. została przeniesiona do Świniarska i zamieniona na kościół rzymskokatolicki. W 2003 r. uszkodzoną przez uderzenie pioruna rozebrano, po czym odtworzono w skansenie w pierwotnej formie, jako kościół ewangelicki, według stanu z lat 30. XX w.

Kościół ten jest jednownętrzny, z czworoboczną wieżą-dzwonnicą i charakterystyczną dla świątyń protestanckich galerią empor. Ołtarz główny z XVII w. pochodzi z kościoła ojców franciszkanów w Nowym Sączu (zakupiony po kasacie konwentu), przerobiony został na potrzeby liturgii ewangelickiej (wbudowana ambona pastora). Zrekonstruowano zagrodzenie przedołtarzowe, ozdobną chrzcielnicę, tablicę na numery psalmów, a na ścianie umieszczono obraz Marcina Lutra.

Wszystkie trzy świątynie zostały uroczyście rekonsekrowane i przywrócone do kultu. Msza św., nabożeństwo lub choćby koncert organowy dostarczają szczególnych przeżyć dzięki specyficznemu nastrojowi starego wiejskiego kościółka czy cerkwi, kryjących w swym wnętrzu modlitwy ojców i dziadów.

W Sądeckim Parku Etnograficznym jest jeszcze jeden obiekt z sakralnym wnętrzem. To typowy szlachecki dworek drewniany z początku XVII w., pochodzący z Rdzawy koło Bochni. Wojny burzliwego XVII w. spowodowały, że przez około 50 lat dwór użytkowany był przez męski zakon kanoników regularnych. Wtedy to w dwóch pomieszczeniach powstały na ścianach unikalne polichromie o tematyce religijnej. W sali głównej namalowano (około 1655 r.) przedstawienia kilku świętych adorujących krzyż, umieszczone w niszach i medalionach. Malowidła w drugiej sali są około 50 lat późniejsze, mają charakter ornamentacyjny i alegoryczny, wzorowane są na ilustracjach do zbioru poezji religijnej Pia desideria (Pobożne życzenia) Hermana Hugo z XVII w.

 

Przeczytaj także

Jakub Szymański (opr.)
ks. Stanisław Biel SJ
ks. Stanisław Groń SJ
ks. Marek Wójtowicz SJ
Marek Paweł Tomaszewski
ks. Stanisław Biel SJ
ks. Stanisław Łucarz SJ

Warto odwiedzić